Guider av Styrelseportalens funktioner
Guider
Mötesfunktionen består av 7 steg. Nedan listas alla steg och vad som ska göras i varje steg.
Längst ner finns det en komplett guide i PDF format.
Steg 1: Allmänt
I detta steg fyller användaren i detaljer om mötet, lägger till deltagare och laddar upp eventuella mötesbilagor som inte är kopplade till specifika punkter. Bilagor som hör till specifika dagordningspunkter bifogas istället i Steg 2: Dagordning.
Steg 2: Dagordning
Här skapar användaren en dagordning för mötet. Det är även möjligt att kopiera dagordningen från tidigare möten eller använda en mall.
Steg 3: Kallelse
I detta steg kan användaren skicka ut kallelsen via e-post. Alla mötesdetaljer, såsom mötets namn, datum, tid samt ett eventuellt meddelande sammanställs. Den dagordning som skapades i föregående steg bifogas som en PDF-fil tillsammans med eventuella bilagor från Steg 1: Allmänt och Steg 2: Dagordning.
Steg 4: Protokoll
Här börjar användaren med att ta bort de personer som inte är närvarande och väljer därefter ordförande, protokollförare och justerare för mötet. Denna information inkluderas automatiskt i PDF-protokollet.
Användaren öppnar sedan varje dagordningspunkt för att föra in anteckningar och beslut. När mötet är avslutat kan användaren välja mellan "Spara och skicka för justering" eller "Spara och gå vidare utan justering". För att spara och senare skicka ut protokollet för signering kan användaren klicka på "Spara utkast".
Steg 5: Justering
När protokollet skickas för justering får ordförande och justerare ett e-postmeddelande med en direktlänk till protokollet. De granskar varje punkt och kan lämna ändringsförslag, därefter väljer de antingen "Skicka ändringsförslag" eller "Inga ändringsförslag".
Protokollföraren får sedan ett e-postmeddelande med information om eventuella ändringar och en länk till mötet. Protokollföraren gör då ändringarna under respektive punkt och markerar punkterna som åtgärdade. Notera att ändringsförslag inte automatiskt överförs till protokolltexten – detta måste göras manuellt av protokollföraren. När alla justeringar är klara och samtliga punkter är åtgärdade, klickar protokollföraren på "Godkänn protokoll".
Steg 6: Signering
I detta steg skickas protokollet ut för e-signering. Om signering med BankID ska användas måste användaren antingen ha registrerat sitt personnummer under "Min profil" eller fylla i det manuellt i detta steg. Användaren väljer vilka som ska signera genom att lägga till signerande parter. Användare i Styrelseportalen föreslås automatiskt och kan enkelt läggas till.
Steg 7: Historik
I steget Historik samlas all information från mötet, inklusive tillhörande dokument. Det är enkelt att söka i historiken, där möten sorteras efter tidpunkt. Det är också möjligt att sortera årsvis eller utifrån mötestyp. I första vyn visas kolumnerna: Nr, Typ, Namn, Datum, Deltagare och Beskrivning.
- Signera dokument enkelt digitalt genom att trycka på "Ny e-signering".
- Fyll i namn på signeringsprocessen, skriv ett meddelanden och bifoga ett dokument från datorn eller Styrelseportalen.
- Dokumentet måste vara i PDF-format och inte större filstorlek än 10 MB.
- Välj från era användare eller fyll i samtliga personer som ska signera.
- Förnamn, efternamn och e-postadress måste fyllas i.
- Det går även att lägga till personnummer om ni vill signera med BankID.
- Sedan går det bra att spara och starta signering. Då får samtliga parter en länk via e-post där det går att följa instruktioner för att signera dokumentet.
- När alla parter har signerat dokumentet så återfinns det i Styrelseportalen med certifikat och verifikationsnummer.
- Det skickas även ut en kopia till alla signerande parter.
- För att sätta upp ett videomöte klickar användaren på "Skapa videomöte".
- Därefter fyller användaren i Namn, Datum, Tid och Beskrivning samt lägger till deltagare.
- När mötet är sparat kan användare skicka ut en inbjudan till mötet via e-post.
- Det kommer även upp en länk som går att dela med ytterligare personer.
- Videomötet startar när minst två personer har anslutit till mötet.
- Under videomötet så är det möjligt att skicka reaktioner, chatta och dela skärm med deltagare.
- Det underlättar framför allt när styrelsen vill presentera något för externa personer eller om en leverantör vill presentera något för styrelsen.
- Förbrukade minuter beräknas som antalet deltagare multiplicerat med längden av ett möte. Räkneexempel: ett möte på 60 minuter med 5 deltagare räknas som 300 minuter.
Lägg upp en årsplanering av viktiga datum och aktiviteter genom att lägga till "Ny aktivitet".
- Sätt start och slutdatum samt start och sluttid.
- Tillsätt ansvariga som får automatiska notiser via e-post och sms inför aktiviteter.
- Koppla/synkronisera styrelsekalendern till privat kalender via iCal.
- Skapa bra struktur med färger.
- Gör planeringen enkelt genom att upprepa återkommande aktiviteter.
- Skapa en tydlig mappstruktur genom att trycka på "Skapa mapp".
- Redigera dokument direkt i portalen.
- Dra enkelt in filer från datorn eller tryck på "Ladda upp fil". Dokument har en drag and drop funktion som innebär att det går att flytta filer enkelt mellan mappar.
- I Styrelseportalen kan ni ändra namn, ta bort, förhandsgranska och lösenordskydda dokument.
- Det är möjligt att koppla på automatisk borttagning av dokument.
- Dela enkelt dokument med interna samt externa parter under en begränsad tid.
- Vid uppladdning av större mängd data går det att använda "Ladda upp mapp".
- Max storleken per uppladdning är 500 MB. Om ni har en mapp som är större så kan ni dela upp den i mindre delar.
- Skapa ett strukturerat avtalsregister som skickar ut automatiska påminnelser via e-post och sms när det är dags att omförhandla eller säga upp ett avtal.
- Tryck på "Lägg till avtal" och välj sedan kategori, avtalsmallen tar då fram specifika uppgifter som ska läggas in.
- Fyll sedan i samtliga uppgifter och bifoga original avtal samt bilagor.
- Tidsintervall för påminnelsen går att välja under "Påminnelse". Påminnelsen skickas ut via SMS och e-post till de "Ansvariga".
- Skriv kommentarer vid omförhandlingar för att skapa en bra tidslinje och digital historik.
- Avtalet förlängs automatiska med den tiden som är ifylld.
- Sortera enkelt mellan aktiva och uppsagda avtal.
- Tilldela ansvariga och genomför stora som små projekt inom en bestämd tidsram med Styrelseportalen.
- Tryck på "Nytt projekt" och fyll i namn, sätt status, start och slutdatum, kostnad, prio och tidsåtgång.
- Lägg till en beskrivning och bifoga dokument.
- Tillsätt ansvariga som får automatiska påminnelser via e-post och sms inför deadlines.
- Skriv kommentarer under projektets gång för att skapa en tidslinje och en bra digital historik.
- Skicka ut meddelanden via e-post och sms med bifogade filer till styrelsen, medlemmar, anställda och andra externa parter via antingen e-post eller SMS.
- Det finns även en möjlighet att skicka interna meddelanden inom styrelsen som endast är tillgängliga för användare i Styrelseportalen.
- Där är det enkelt att sätta namn på olika trådar och få en bra digital historik över en konversation.
- De skickas ut automatiska påminnelser till användare som inte läser sina meddelanden.
- Ta beslut digitalt mellan möten eller på distans vid behov.
- Samla alla beslut på ett ställe och skapa en bra digital historik.
- Tryck på "Skapa beslut" och lägg till titel, beskrivning, beslutstyp, synlighet, start och slutdatum.
- Välj om ett beslut ska vara anonymt eller inte.
- Lägg till alternativ och väljare för att sedan trycka på "Spara och skicka".
- Få ut resultat i diagram och exportera ut i pdf-format för att sedan kunna signera ett beslut vid behov.
- Skapa strukturerade och tydliga register.
- Register anpassas utifrån typ av organisation.
- Samtliga organisationer har GDPR-förteckning och externa kontakter.
- Sedan finns register så som medlemmar, hyresgäster och anställda.
- Register är kopplade till meddelanden och går enkelt att exportera ut i CSV eller pdf-format.
- Det finns också möjlighet att importera register med CSV.
- Vid import är det viktigt att filen är sparad i formatet CSV och att filen har rätt struktur.
- För att se hur strukturen ska se kan ni först exportera en CSV fil.
Användarfilmen går igenom Styrelseportalen
Användarfilm
Support
Under fliken Kunskap finns vanliga frågor, guide och användarfilmer. Det går också bra att mejla till support@reduca.se.
Ställ din fråga här
Skicka in din fråga här så återkommer vi inom 24 timmar.